torsdag 6 juni 2013

TemaTorsdag #17: Du gamla, Du fria

Bokmärkts tematorsdag har dagen till ära ett svenskt tema och eftersom jag läser mycket svenskt så är det inte större problem att knopa ihop en kvartett.

Sara Lövestam – jag har precis läst ut hennes andra bok I havet finns så många stora fiskar och är helt tagen av språket, karaktärerna och handlingen, allt helt enkelt. Att den utspelar sig i min hemstad är bara en liten bonus.

Jonas Gardell – en av de bästa nu levande svenska författarna om man frågar mig, ingen av hans romaner har är dålig (även om jag nog var i yngsta laget när jag läste de tidigaste som är ganska mörka). Utöver den brillianta trilogin Torka aldrig tårar utan handskar, så rekommenderas även En komikers uppväxt, Vill gå hem och Fru Björks öden och äventyr.

Vilhelm Moberg – är en författare som brukar dyka upp när jag ska tipsa om bra böcker och författare, vanligtvis brukar det handla om Utvandrarna, som även om det är en underbar boksvit så har Moberg skrivit så många andra bra böcker som Rid i natt!, Soldat med brutet gevär, Din stund på jorden, Brudarnas källa, Mans kvinna och Raskens.
 
David Lagercrantz – en författare som är så mycket mer än boken om den där fotbollsspelaren. I Himmel över Everest så känns det verkligen som att man än fast på berget med klättrarna. De tidiga deckarna Stjärnfall, Där gräset aldrig växer mer och Underbarnet gåta är bättre än många andra deckare och Lagercrantz har även skrivit böcker om Göran Kropp, Håkan Lans och Åmselemorden.

1 kommentar:

Hundöra sa...

Haha! Vad duktigt! Du lyckades med Sverigetema på både Tematrio och TemaTorsdag :)

Jag har läst två av Gardells böcker bl a En komikers uppväxt. Men de är alltid så sorgsna och inte riktigt på ett bra sätt tycker jag.