söndag 23 juni 2013

En ny chans

Jag har varit skeptisk till filmatiseringarna av böcker om DCI Alan Banks och har skrivit om det här. Igår tänkte jag i alla fall ge tv-serien en ny chans, även om jag egentligen tycker att ingen av skådespelarna ser ut som de gör i mitt huvud. Det tog inte många minuter innan jag kände för att ge upp, Annie Cabbot var höggravid (och ser för ung ut och har fel frisyr), vilket hon aldrig är i böckerna. Historien var bekant då jag läst boken och det var två saker som jag var säker på, att Banks bror Roy var död och att Banks får broderns bil på slutet. Övriga delar historien och vem som var mördaren var helt borta ur minnet. Jag lyckades se större delen av avsnittet, även om jag sappade till en repris Morden i Midsomer (som jag mot slutet insåg att jag sett förut, men hade ingen aning om vem som var mördaren) emellanåt. Jag får trösta mig med att det kommer en ny bok om Banks, Children of the revolution, i augusti.

2 kommentarer:

Books ABC sa...

Jag hade heller inget minne av själva deckar-plotten, utan bara att Roy dog och att Alan fick hans bil... Dessutom tycker jag att alla ser så fel ut, Annie är för ung, Alan är för smärt, Winsome för blonderad...
De är ok som tevedeckare men det blir så fel när man läst och älskat böckerna!

Den läsande Kaninen sa...

Det är skönt att inte vara ensam. Anledningen till att jag kommer ihåg just bilen är nog för att han kör den i de senare böckerna.
Fast min Alan är kortare, smalare och ser lite mer sliten ut. Jag tycker att Annies pagefrisyr är ganska väl beskriven i flera av böckerna