måndag 3 juni 2013

Tematio - svenska favoriter

Den här veckan har Lyrans tematrio svenska favoriter som tema eftersom det den här veckan är nationaldagen. Utmaningen den här gången lyder;

Berätta om tre svenska favoritförfattare!

Harry Martinson – en gammal författare som är ny för mig och som jag förälskade mig i när jag läste Nässlorna blomma tidigare i år. Martinson har ett underbart språk både när han skriver lyrik och prosa och han skriver underbara naturskildringar.

Åsa Larsson – min absoluta favorit bland deckarförfattaren som skriver fantastiska deckare som utspelar sig i Kirunatrakten, vilket känns extra hemtamt när de utspelar sig på vintern (jag är svag för norrländska vintrar i böcker).

Maria Gripe – en favorit från ungdomen som håller än idag när jag läser om böckerna. Jag gillar att Gripes böcker rör sig i gränslandet mellan verkligheten och något annat, ofta spelar skuggorna en viktig roll.

5 kommentarer:

Monika sa...

Åsa Larsson var självklar på min lista och Maria Gripe älskade jag när jag var yngre :)

Sara Pepparkaka sa...

Maria Gripe, ja! Nu börjar jag tänka på strategier för att få mina söner att läsa de böckerna..

Sanna sa...

Jag älskar Aniara! Och den är också en utmärkt bok för högläsning, så rytmen kommer till sin rätt.

Freja sa...

Åhh, Åsa Larsson glömde jag som "bubblare"1 Hon är kanonbra!

Zelly sa...

Åsa Larsson är verkligen en favorit :)