måndag 17 juni 2013

Tematrio - hembygdsläsning

När jag surfade runt efter att ha kommit hem från semestern så hittade jag Lyrans tematrio om hembygdsläsning, vilket väckte min nyfikenhet då det visade sig att jag inte kan komma på tre jämtländska författare utan att ta nätet till hjälp. Tillslut så lyckades jag få till en trio.

Elin Olofsson – debuterade i vår med den underbara boken Då tänker jag på Sigrid, som utspelar sig i Offerdal.

Allan Edvall – är mest känd som skådespelare, men skrev även fyra romaner (Protokoll, Ljuva läge, Engeln och Limpan), visor och filmmanus. Dessutom så kommer vi från samma ort.

Aksel Lindström – har enligt Wikipedia kallats för ”Jämtlands nationalförfattare” och är mest känd för den så kallade Frösötrilogin (Den leende guden, Österhus brinner och Husfröjornas nycklar) som utspelar sig under vikingatiden. Jag är dock tämligen osäker på om han lämnat några avtryck utanför Jämtland.

Inga kommentarer: