tisdag 22 november 2011

En känsla av skuld

Christa Bernuth är en tysk deckarförfattarinna som jag läste för första gången på ett plan på väg hem från Berlin för ett par år sedan och jag föll handlöst. Boken som fick mig på fall var Inre säkerhet som är en thriller som utspelar sig i det forna DDR, vilket fick en annan dimension efter att ha tillbringat en vecka på ett hotell i gamla Östberlin och ett besök på Stasimuseet. När jag kom hem upptäckte jag att Christa Bernuth tidigare skrivit tre böcker, Rösterna, Otro och Då blev du tyst, om kriminalkommissarie Mona Seiler i München som jag avverkade i snabb takt. När jag för en tid sedan upptäckte att en ny bok var på väg att släppas på svenska så blev jag väldigt glad och såg verkligen fram emot att få läsa En känsla av skuld, som den nya boken heter. (Efter en snabb koll på tyska Amazon så verkar det som att alla hennes böcker finns översatta till svenska)
Det första som slog mig när jag hämtade boken på biblioteket var att En känsla av skuld är en betydligt tunnare bok än de tidigare, blott 208 sidor, och att Mona Seiler inte är med. En känsla av skuld är inte en deckare i den vanliga bemärkelsen som följer polisens arbete för lösa gåtan. Berättelsens centrum är Paul Dahls död, ett dödsfall som det till en början inte verkar vara något konstigt med. Men när det vid obduktionen visar sig att Paul har sår i huvudet som blivit tvättat och överkammat så börjar polisen en utredning. Istället för att följa utredningsarbetet så får vi följa Pauls vänner en och en vid tiden runt hans död och de bär alla på en känsla av skuld. I vanlig ordning när det gäller Christa Bernuth så är det en välskriven berättelse som blivit fint översatt av Karin Andrae. Det är riktigt uppfriskande med en annorlunda deckare, särskilt en så välskriven som den här.

Inga kommentarer: