onsdag 14 augusti 2013

Hjärta av jazz

Steffi Herrera är femton år och går så lite som möjligt i Björkeskolan där hon enligt klasskamraterna är horunge och allmänt i äcklig, framförallt enligt klassens drottningar Karro och Sanja. Inom sig bär Steffi en dröm om att bli jazzbasist och i mp3-spelaren finns Povel Ramel med den snälla rösten och de roliga texterna. En dag när hon är på väg hem från skolan hörs en bekant melodi komma från ett fönster på ålderdomshemmet. Det visar sig att det är Alvar som spelar musiken på sin gamla grammofon och att han en gång spelat med Povel Ramel. Alvar börjar berätta vid vevgrammofonen så kastas Steffi in i en berättelse från 1940-talets Stockholm med jitterbugg på Nalen, budcyklar, mörklagda fönster, flickor man inte vågar titta på och jazzen, som enligt vissa var värre än kriget. Steffi och Alvar utvecklar en vänskap som kommer att förändra bådas liv.
 
Hjärta av jazz är Sara Lövestams fjärde roman och även den fjärde som jag läser sedan jag föll pladask för hennes författarskap i början av sommaren. Det är en charmig berättelse om ett oväntat möte mellan två personer från olika generationer som möts genom sin gemensamma kärlek till jazzen. I vanlig ordning så har Lövestam ett bra och levande språk som gör att karaktärerna får liv. När jag lade ifrån mig boken efter att ha läst den sista sidan så hade jag en varm känsla i hjärtat. Dessvärre så finns det alldeles för många som har det som Steffi i allt för många skolor runt om i landet.
 
Ett recensionsex från Piratförlaget
 
Finns här och här

1 kommentar:

Ina sa...

Den här kommer även jag att läsa. Verkar vara så sympatisk. Tack för tipset. Kul att ögonen verkar vara ok igen