måndag 19 oktober 2020

Årets nominerade till Augustpriset

 I dag presenterades årets nominerade böcker till årets Augustpris

 

Årets skönlitterära bok

Minnestrådar av Carola Hansson

Splendor av Stefan Lindberg

Jag ser allt du gör av Annika Norlin

Samlade verk av Lydia Sandgren

Jordlöparens bok av Thomas Tidholm

 

Årets fackbok

Livets tunna väggar av Nina Burton

Familjen av Johanna Bäckström Lerneby

Herrarna satte oss hit av Elin Anna Labba

Längta hem, längta bort av Kristoffer Leandoer

Trubbel – berättelsen om Olle Adolphson av Jan Malmborg

Sverigevänner – historien om hur pappa och jag försökte bli svenskast på Tjörn av Arash Sanari

 

Årets barn- och ungdomsbok

Mitt bottenliv – av ensam axoloti av Linda Bondestam

Kråkorna av Peter Bergting och Anders Fager

Billie, korven och havet av Julia Hansson

Kom dagen, kom natten av Åsa Lind och Emma Virke

Humlan Hanssons hemligheter av Kristina Sigunsdotter

Alltid hejdå av Alm Thörn


I vanlig ordning så har jag inte läst så många av de nominerade böckerna och har inte ens hört talas om de flesta av dem. Den enda av årets nomineringar som jag har läst är Annika Norlin och jag känner mig inte så sugen på att läsa någon fler heller. Det finns två titlar som jag saknar bland nomineringarna och det är Kjell Westös Tritonus och Peter Englunds Söndagsvägen.

Inga kommentarer: