lördag 16 januari 2021

Vänligheten

 

En dag hösten 2018 dyker en gul låst container upp i hamnen i Norrtälje utan att någon vet hur eller varför den står där. När den så småningom öppnas så är det något som släpps ut och som kommer att förändra Norrtälje när vänligheten byts ut mot fasan. Vi får följa sex personer i 30-årsåldern som är en omaka grupp, men där deras inbördes relationer utvecklas under berättelsens gång.

Vänligheten är den senaste romanen från den svenska skräckmästaren John Ajvide Lindqvist och den här gången har han skrivit en riktig tegelsten på 716 sidor. Det jag gillar med Ajvide Lindqvists böcker att det utspelar sig i den vanliga världen, men att det händer konstiga saker som kanske skulle kunna hända. Jag hade höga förväntningar på den här boken och tyvärr lever den inte riktigt upp till förväntningarna då det är snarare är en bok som handlar om de strömningar som finns i dagens samhälle än de skrämmande elementen. Jag kan även tycka att den hade vunnit på att vara kortare och mer fokuserad.

Ordfront förlag skickade boken

1 kommentar:

Annette sa...

Intressant att läsa ditt omdöme som inte är lika översvallande positivt som många andras. Jag skall läsa den snart, litet extra roligt för mig kanske, eftersom handlingen utspelar sig i Norrtälje och jag känner till platsen där containern ställs.