lördag 6 mars 2021

Snöblind

 

Ari Thór är en nybliven polis som får sitt första jobb i Siglufjörður, en liten stad på norra Island som tidigare levde på sill och som ofta blir isolerad på vintern när vägarna är igensnöade. Det är en trakt där ingen låser dörren så när en ung kvinna hittas halvnaken, blödande och medvetslös i snön en kväll påverkas hela samhället. I ett samhälle där alla vet allt om varandra har lögner och hemligheter blivit ett sätt att leva och det gör att det kan bli svårt att lita på människor.

Snöblind är den sjätte boken av den isländske författaren Ragnar Jónasson som kommer på svenska, även om det här är hans debutroman från 2010 och det är den första delen i serien Det mörka Island. Jag var lite orolig för vad jag skulle tycka om boken då jag gillat de tidigare böckerna som jag läst och det är inte alltid som författare hittat sin stil redan i debuten. Jag blev positivt överraskad av boken då den är lika bra som Jónassons andra böcker och har verkar redan här ha hittat sin stil med ödsliga platser där vädret är som en extra karaktär, inte så många mord och ganska tunna böcker (den här är på 270 sidor, vilket är en ganska lagom längd). Det är en bra deckare som jag tycker håller nästan hela vägen, mot slutet där det blir många frågor som bara polisen Ari får höra svaret på (det tycker jag alltid är lite irriterande). Nästa del i serien, Aska, verkar släppas i sommar, och jag ser redan fram emot att läsa den.

Modernista skickade boken

Inga kommentarer: