lördag 10 april 2021

Norrskensnatten

 

När vintern börjar släppa sitt tag om Kiruna börjar Allis på ett nytt jobb på bilprovningen. Allis försöker komma tillbaka till vardagen efter förra årets traumatiska händelser, även om mardrömmarna hemsöker henne varje natt. När påsken närmar sig bestämmer sig Allis för att söka ensamheten genom att ta med sig sin farfars gamla pimpelark ut på en sjö i fjällen. När ett dån hörs mellan fjällen vet Allis att ett oväder är på gång. Det verkar dock som att det även finns något annat från det förflutna är på väg att komma i kapp henne.

Norrskensnatten är den andra delen i Anna Kurus Kirunatrilogi som inleddes med Den första frosten, som kom i höstas. När jag läste Den första frosten blev jag positivt överraskad av att läsa en så stark debut och en så bra psykologisk thriller. Norrskensnatten fortsätter i samma anda och även om det egentligen inte händer så mycket så är det en väldigt spännande berättelse som jag inte kunde lägga ifrån mig innan den var utläst (boken är också föredömligt kort med sina drygt 200 sidor). Jag längtar redan efter att läsa nästa del.

Modernista skickade boken

Inga kommentarer: