söndag 27 juni 2021

Fyrvaktarna

 

På nyårsafton 1972 lägger en båt till vid fyren Maiden Rock, som ligger på en klippa ute i havet utanför Cornwalls kust. Ingen kommer och möter båten och inne i fyren ser det ut som vanligt, förutom att de tre fyrvaktarna är spårlöst försvunna. Det märkliga är att dörren är låst från insidan och alla klockor har stannat på samma tid. Tjugo år senare har Helen, Jenny och Michelle inte fått något svar på vad det var som egentligen hände deras män. När en författare dyker upp för att skriva om händelsen har de en chans att berätta sin sida av historien.

Fyrvaktarna av den brittiska författaren Emma Stonex är en berättelse som har inspirerats av en verklig händelse i Yttre Hebriderna år 1900. Stonex har skrivit en berättelse som är oerhört fängslande och som jag hade oerhört svårt att lägga ifrån mig. Vi får parallellt följa fyrvaktarna när de närmar sig den där ödesdigra dagen och fruarnas sökande efter sanningen tjugo år senare, vilket gör att spänningen hela tiden stegras ett snäpp.

När jag läste boken fick jag en känsla av att delar av berättelsen var lite bekant och att jag nog sett en opera för flera år sedan om tre fyrvaktare som försvann. En googling senare visade det sig att det var operan Fyren av Peter Maxwell Davies som jag såg en uppsättning av, och som har inspirerats av samma händelse. Att mitt mest bestående minne av operabesöket är att det var tre män som stod och sjöng på varsin låda är en annan sak.


Inga kommentarer: