tisdag 16 november 2021

Benny älskar baklava

 

Benny har inte så höga krav på tillvaron, bara att han det är ordning och reda på rörmokerifirman, att Liverpool vinner sina matcher och att ölen på puben är kall. Bennys liv lunkar på i samma spår utan större överraskningar till den dag som det flyttar in en ny familj i grannhuset. Det är Farah och hennes familj, som är nyinflyttade i Klippan och som har kommit som flyktingar från Syrien. Den vanligtvis så lugna gatan fylls livliga diskusssioner och oskottade trottoarer. Benny är till en början skeptisk till de nya grannarna och hans kompisar är ännu mer skeptiska. När en serie av inbrott och våldsbrott drabbar orten tror många att de vet exakt vilka det är som ligger bakom. Samtidigt som Benny tycker att Farah är märklig kan han inte låta bli att dras till henne som är varmhjärtad, omtänksam, irriterande och en besserwisser.  

Benny älskar baklava av den svenske författaren Mikel Jisander är en bok som dök upp som en överraskning i min brevlåda. Det är jag glad för eftersom jag annars mest troligtvis inte hade letat upp boken själv för att läsa den, bland annat för att jag tycker att titeln låter lite som en barnbok. Det här är egentligen en ganska vanlig feelgoodroman, med den största skillnaden är att den är skriven av en man och att det är en manlig huvudkaraktär, vilket jag tycker märks på att fotboll tar en större plats än jag är van vid och att det dricks mer öl än vin. Själva handlingen är till vissa delar ganska förutsägbar, men det gör inte så mycket i det här fallet.

Modernista skickade boken

Inga kommentarer: