söndag 13 februari 2022

Lincoln Highway

I juni 1954 skjutsar föreståndaren för arbetslägret där Emmett Watson avtjänat ett straff för ofrivilligt dråp hem honom till gården i Nebraska. Det är länge sedan hans mamma lämnade familjen och nu när fadern är död har banken utmätt den skuldsatta gården. Emmetts plan är att ta med sin åttaårige lillebror Billy för att börja om på en ny plats. Eftersom Billy absolut vill till Kalifornien bestämmer de sig för att köra dit genom att följa dem första motorvägen som byggdes genom hela Amerika, Lincoln Highway. Det visar sig snart att två av Emmetts vänner från lägret har liftat i föreståndarens bagagelucka och de har en helt annan plan. Det är en plan som kommer att ta dem åt motsatt håll, till New York.
 
Lincoln Highway är den tredje romanen av den amerikanska författaren Amor Towles och det är även den tredje som jag läser. Jag har gillat både Artighetsreglerna och En gentleman i Moskva, så förväntningarna på den här boken var höga redan innan det började dyka upp omdömen om hur bra boken är. Till min stora glädje och lättnad så levde boken upp till mina höga förväntningar med råge. Det är en berättelse som utspelar under tio dagar och som berättas ur flera personers perspektiv, vilket är berättelsens styrka. Lincoln Highway är en tegelsten på nästan 600 sidor och det finns ingen del av den som känns överflödig. Läsningen var en ren njutning och jag både ville sträckläsa den och låta den ta tid för att hinna njuta av berättelsen ordentligt. Det här är mest troligt en av de bästa böcker som kommer att släppas under året.

Inga kommentarer: