tisdag 30 augusti 2022

Skred

 

Det är en regnig sommar i Åre och byggena av exklusiva fritidshus på fjällsluttningarna fortsätter. En dag går ett jordskred som drar med sig allt i sin väg när det drar fram genom samhället. Vera Bergström har fått tillbaka jobbet som lokalredaktör på Jämtlandsposten och hon försöker ställa politikerna till svars för exploateringen som ligger bakom skredet. Samtidigt letar Stina desperat efter sin bror Jonte som försvann spårlöst på fjället för över ett år sedan. När Jontes armband hittas på en gata i Stockholm börjar Vera gräva i fallet och allt eftersom kommer ett skrämmande förflutet upp till ytan.
 
Skred är den andra boken om journalisten Vera Bergström av den jämtländska författaren Sara Strömberg, vars debut Sly gjorde stor succé när den kom förra året och vann Deckarakademins pris för årets bästa debut. Jag tycker att det är extra roligt att läsa böcker som utspelar sig i mina hemtrakter i Jämtland, särskilt när de som i det här fallet är skrivna av en författare som verkligen kan fånga landskapet och människorna. När jag läser Strömbergs böcker så kan jag se det framför mig, vilket även beror på att jag har sett det i verkligheten många gånger. Jag gillar även den del av boken som är själva deckargåtan, även om jag i vanlig ordning kan tycka att det blir lite för mycket i slutet.

Inga kommentarer: