söndag 5 mars 2023

En lyckligare tid

 

Marilyn och David har varit ett oskiljaktigt par sedan de träffades för fyrtio år sedan och även om livet har bjudit på en del prövningar, så är kärleken fortfarande stark. Tillsammans har de fått fyra döttrar, som nu alla är vuxna och som lever lite i skuggan av sina föräldrars starka kärlek. Wendy har varit med om fruktansvärda förluster och tröstar sig med alkohol och yngre män. Violet har alltid siktat mot att leva det perfekta livet, men nu hotas hennes tillvaro av en hemlighet från det förflutna som kommer fram. Liza upptäcker att hon är gravid tillsammans med en man som hon inte längre är kär i. Den yngsta dottern, sladdbarnet Grace, försöker hitta sin egen identitet och att dölja sanningen om sitt liv för sin familj.
 
En lyckligare tid är den amerikanska författaren Claire Lombardos väldigt omtalade debutroman som har blivit en riktigt snackis. Själv hade jag nog inte läst boken om det inte varit den första boken som vi valde till min nya bokklubb (vi hade ganska roligt åt att vi pratade om att välja ganska tunna böcker och sedan valde en bok som är 660 sidor). Rent generellt tycker jag att det är väldigt få böcker som behöver bara 660 sidor långa och i det här fallet tycker jag att det hade räckt om den hade varit hälften så lång eftersom det egentligen inte händer någonting i berättelsen och att den är ganska tråkig. Jag är inte ett dugg imponerad av boken, men ser ändå fram emot att diskutera den med resten av bokklubben.

Inga kommentarer: