måndag 29 oktober 2012

En liten enkät

Jag hittade en enkät hos Glory Box som passade bra att svara på en vintrig måndagskväll.

Jobbet:
Rullar på som vanligt, sitter mina åtta timmar framför datorskärmen och tänker på böcker, i alla fall när jag inte behöver använda hjärnan till något viktigare.

Senaste böckerna jag läste:
Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald med P1s bokcirkel och Erlend Loes nya roman Fvonk

Böcker jag läser just nu: Just nu håller jag på att läsa upplösningen i Peter Robinsons nya deckare om DCI Alan Banks, Watching the dark. Sedan tänker jag ta mig an den första delen i Haruki Murakamis 1Q84 trilogi innan det är dags för att hänga ännu en bokcirkel med P1, den här gången blir det Processen av Franz Kafka.

Böcker jag ser framemot: Jag ser fram emot att läsa del två och tre av Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar och Lars Keplers nya deckare Sandmannen som kommer snart.

Senaste filmerna jag såg: Även om jag egentligen tycker om att se på film, så är det sällan jag tar mig tid att se filmer. Den senaste var antagligen någon halvdålig film på tv som jag sett förut och som jag inte såg hela på grund av mitt hoppande mellan kanalerna. Den senaste filmen som jag såg hela var nog Förnuft och känsla (vet inte för vilken gång i ordningen) när jag var sjuk för ett tag sedan.

Filmer jag ser framemot: Jag har sett fram emot filmatiseringen av The Hobbit, men har kommit av mig lite när det blev tre filmer istället för två eftersom jag inte är säker på att berättelsen räcker till tre filmer. Filmatiseringen av Anna Karenina som kommer efter nyår verkar också intressant. Annars så har jag väldigt lite koll på vilka filmer som kommer.

Senaste tv-serierna jag såg: Jag börjar tycka allt mer om att följa bra tv-serier eftersom de kan utveckla karaktärer och historier på annat sätt än vad som hinns med i en film. Den senaste upptäckten bland tv-serierna Hart of Dixie på Kanal 5. Annars så verkar jag alltid följa någon deckarserie, för tillfället Rizzoli & Isles, Grey’s Anatomy och The Big Bang Theory. Något som jag tycker är synd är att det finns så få svenska serier som känns lika högkvalitativa. Jag har även en tendens att fastna framför matlagningstävlingar, Biggest Loser och Lyxfällan (fast den börjar gå på tomgång).

Tv-serier jag längtar efter: Jag vill ha mycket mer av mina absoluta favoritserier Downton Abbey och True Blood. Att båda visas på SVT så man slipper reklamavbrott är bara en fördel.

Musik jag lyssnar på just nu: Det blir mest samma artister som jag lyssnar på som Manic Street Preachers, Olle Ljungström, Thåström, Darren Heyes, Alison Krauss, Jamie Callum, Sofia Karlsson och Pernilla Andersson blandat med lite klassiskt och opera.

Musik jag ser framemot: Eftersom jag mest lyssnar på samma artister så är jag dålig på att upptäcka nya artister och har därför ingen koll på om det är någon intressant musik som släpps snart.

Inga kommentarer: