söndag 9 december 2012

Dracula

Det händer ibland att jag blir lite förälskad i en röst, vilket har en tendens att leda till att jag lyssnar på saker som jag inte skulle ha lyssnat på annars. Min stora röstförälskelse genom åren har varit Anders Ekborgs sångröst, och det är en förälskelse som pågått sedan tonåren. Min nya röstförälskelse är skådespelaren Gerhard Hoberstorfer, vars röst jag upptäckte när jag lyssnade på Franz Kafkas Processen för att vara med i P1s bokcirkel. Som skådespelare har jag gillat Gerhard sedan jag såg honom i tv-serien Fasadklättraren i början av 1990-talet. det var en sådan njutning att lyssna på Gerhards inläsning av Processen att jag genast gick till biblioteket och lånade hem den andra boken som han har läst in, Bram Stokers Dracula (som jag aldrig skulle ha läst annars). Det som gör att jag gillar att lyssna på Gerhards inläsningar är att han verkligen ger liv åt texten genom att ge karaktärerna egna tonfall och genom att låta deras känslor komma fram. Det hade kunnat bli för mycket, men Gerhard håller sig på rätt sida av gränsen. Dessvärre så verkar det som att det bara går att få tag på två ljudböcker som Gerhard läst in, men jag hoppas på att det kommer fler. Jag ser redan fram emot att lyssna på ljudboken som kommer i början av året, visserligen med lite blandade känslor eftersom den verkar handla om förintelsen. Det vore underbart om Gerhard kan läsa in Dostojevskijs Brott och straff, som jag gav upp på i somras men gärna vill läsa någongång.
 
En sak är säker, Dracula är en bok som jag inte tänkt läsa och om det varit någon annan än Gerhard Hoberstorfer som läst in den så hade jag inte ägnat drygt 16 timmar åt att lyssna på en bok som jag tycker är ganska tråkig. Det händer inte särskilt mycket i boken och det är inte speciellt skrämmande, vilket kan bero på att jag är lite mer blasé angående vampyrer än de som läste boken i slutet av 1800-talet. I korthet så handlar boken om Jonathan Harker som åker på en affärsresa till Transsylvanien där han träffar greve Dracula. Sedan kommer Dracula till London och ställer till med oreda och jagas av Harker, doktor Abraham van Helsing och några som jag glömt namnen på. En sak slår mig dock, det är att kvinnosynen är väldigt förlegad och känns unken med mina lite modernare referensramar.

Inga kommentarer: