onsdag 24 april 2019

En enkät på Världsbokdagen


Igår var det Världsbokdagen och enligt O har satt ihop en enkät om hur vi är som läsare och eftersom jag gillar enkäter kan jag inte låta bli att fylla i den.

Hur är du som läsare?

Markera de alternativ som beskriver dig bäst.

snabb/långsam

läser alla ord/ skummar en del

gillar långa beskrivningar/ hoppar över det som inte för historien framåt

väljer bok efter författarens språk/tycker att innehållet är viktigare än språket

kommer ihåg detaljer/ kommer ihåg i stora drag

undviker tjocka böcker/ läser gärna tegelstenar

tycker om tunna böcker/ tycker att tunna böcker ofta saknar något

idealboken är på mindre än 400 sidor/ idealboken är på mer än 400 sidor

gillar att läsa bokserier/föredrar fristående böcker

tjuvkikar på slutet/ läser aldrig slutet förrän boken är just slut

väljer efter omslag/ skiter fullständigt i ytan

läser baksidetexter/ undviker baksidetexter

väljer boken efter rekommendation/ vill helst välja själv

rekommenderar ofta böcker till andra/ rekommenderar sällan böcker

hör det jag läser i huvudet/ hör aldrig det jag läser

gillar ljudböcker/ gillar inte ljudböcker

föredrar e-böcker/ föredrar fysiska böcker

vill äga mina böcker/ lånar ofta böcker

läser främst böcker i en genre/ gillar att variera min läsning

läser ofta om böcker/ läser sällan eller aldrig om böcker

gillar att läsa böcker av författare som fått priser/ bryr mig inte om litterära priser

läser alltid på svenska/ läser på flera språk

är bra på att komma ihåg böcker jag läst/glömmer lätt bort både titlar och författare

skriver upp de böcker jag läser/ skriver inte upp böcker jag läser

räknar hur många böcker jag läser per år/ bryr mig inte om antalet böcker jag läser

läser varje dag/ läser mer sällan

tycker att läsning är avslappnande/ tycker att läsning är ansträngande


1 kommentar:

enligt O sa...

Vad roligt att jämföra våra svar! Jag behöver bloggen för att minnas böcker jag läser, men jag kommer alltid ihåg känslan av dem.