fredag 17 april 2020

Den besvärliga Elin Wägner


Min första egentliga kontakt med Elin Wägner (1882–1949) var när jag för några år sedan läste hennes romaner Norrtullsligan och Pennskaftet och minns att jag tänkte att en del teman i böckerna fortfarande var aktuella drygt hundra år senare. Jag har inte vetat särskilt mycket om henne och hennes liv, även om hon förekom en del i Fatima Bremmers biografi Ett jävla solsken, om Wägners vän Ester Blenda Nordström som jag läste för ett par år sedan. Ju mer jag lär mig om Wägner och hennes liv desto mer intressant blir det, även om Wägner inte alltid verkar ha varit så lättsam att göra med. Wägner var en föregångare på många sätt vis som journalist, redaktör, författare, debattör, rösträttskämpe, feminist, pacifist, miljökämpe med mera. Det är uppenbart att hon i en del frågor var långt före sin tid.

Den besvärliga Elin Wägner är en biografi skriven av journalisten och författaren Ulrika Knutson, som tidigare har skrivit boken Kvinnor på gränsen till genombrott: Grupporträtt av Tidevarvets kvinnor, en grupp bland annat Elin Wägner ingick tillsammans med bland andra Elisabeth Tamm, Ada Nilsson och Honorine Hermelin. Knutson har skrivit en bra och intressant biografi om en väldigt intressant människa och lyckas med att både berätta historien kronologiskt och uppdelat i teman i de olika kapitlen. Jag rekommenderar boken för de som vill lära sig mer om den fascinerande Wägner, hennes liv och gärning.

Historiska Media skickade boken

Inga kommentarer: