onsdag 15 september 2021

Daisys gamla folkabuss


Anas bästa vän har dött och efterlämnat en gammal trasig folkabuss till henne som Ana måste åka ända ner till St Felix i Cornwall för att hämta. Tanken var att åka ner och köra hem bussen och samtidigt få andas lite havluft och komma bort några dagar. När Ana kommer till St Felix visar det sig snart att staden har andra planer för henne. Medan bussen renoveras hittar Ana en stor samling vykort gömda i bussen som aldrig blivit skickade och hon bestämmer sig för att spåra upp personen och återlämna vykorten. Samtidigt som bussen renoveras börjar även Ana att hitta tillbaka till sig själv.

Daisys gamla folkabuss är den andra fristående delen i den engelska författaren Ali McNamaras serie om staden St Felix. Även om det är en fristående bok så återkommer en hel del personer från den första boken Den lilla blomsterhandeln vid havet i den här berättelsen. Det här är en berättelse som både är en ganska typisk feelgoodhistoria där en trasig själv får möjlighet att läka i en liten stad med excentriska invånare och som samtidigt innehåller en del inslag som är lite annorlunda. När jag läste boken kom jag att tänka på Gud på en Harley-Davidson av Joan Brady, en bok som jag läste för många år sedan och där jag blev förbannad på bokens upplösning. Jag har i ärlighetens namn lite svårt att bestämma mig för om jag tycker om boken eller inte, eller snarare vad jag tycker om slutet. I vilket fall som helst så kommer jag att läsa fler böcker av McNamara i framtiden (hon har gett ut ganska många böcker på engelska så det ska nog inte vara några problem).

Inga kommentarer: