måndag 27 september 2021

Erik – Nordens härskare och sjörövarkung


När man, som jag, har snöat in lite på det gamla kungaparet Erik av Pommern (1382-1459) och drottning Filippa (1394-1430) är man inte så bortskämd med att få tag på ny litteratur att läsa. Så när jag fick reda på att Herman Lindqvist skrivit Erik – Nordens härskare och sjörövarkung, blev jag genast intresserad. Det här är en ganska tunn bok på 250 sidor med ganska många illustrationer och där de första kapitlen handlar om hur Eriks fostermor, drottning Margareta, tog makten över de nordiska länderna och såg att till Erik valdes till kung och grundade Kalmarunionen, och där slutet handlar om Pommerns historia efter Eriks död och hur han hyllas i sin födelsestad, Rügenwalde (numera Darlow). Överlag känner jag inte som att jag lärt mig så mycket nytt av att läsa boken, det handlar om att Erik var hetlevrad, vacker och populär bland damerna. Ibland har jag lite svårt att hänga med i det som händer då det känns som att man inte går på djupet. Det var väldigt många år sedan jag läste någonting av Herman Lindqvist, men jag tycker att det märks att han i första hand är journalist och ibland hade jag velat ha lite mer källhänvisning. Vid ett tillfälle skriver Lindqvist att det har skrivits två romaner om drottning Filippa i modern tid, men har ingen hänvisning till författare eller när de gavs ut. Eftersom jag gärna skulle läsa romaner om drottning Filippa började jag söka på nätet och de enda jag hittade är Drottning Filippa : historisk roman av Wilhelmina Stålberg från 1849 och Sagan om drottning Filippa av Axel Lundegård från 1904. Jag kan tycka ingen av dem riktigt kan räknas till att blivit utgivna i modern tid. Den här boken kan fungera som en introduktion till Erik av Pommern, som både var kung och sjörövare under sitt händelserika liv, men om man vill veta mer får man leta sig till andra källor.

Inga kommentarer: