söndag 17 oktober 2021

Daddy

 

Jag vill minnas att jag inte var så imponerad av den amerikanska författaren Emma Clines förra bok, Flickorna, som blev väldigt omtalad och hyllad när den kom på svenska för några år sedan. Därför har jag varit lite tveksam till om jag skulle läsa novellsamling Daddy och kortromanen Harvey, som båda kommit på svenska samtidigt. När Daddy stod på hyllan med nya böcker när jag var på biblioteket för att hämta en annan bok blev det ändå att jag lånade hem den och på något sätt tog den sig längst upp i att läsa-högen. Boken består av tio noveller där vi bland annat möter en ung kvinna som jobbar i klädbutik och som börjar sälja använda trosor till män hon fått kontakt med på nätet, en man som är redaktör för en spökskriven självbiografi, en frånvarande pappa som åker för att hämta sin son på internatskolan efter en våldsam incident och en dotter som återvänder hem över jul och håller ett så stort avstånd som möjligt till sin pappa. En gemensam tråd genom hela boken är sökandet efter något och de dunkla begär som uppstår och som sätter människor i rörelse. Överlag så gillar jag boken betydligt mer än jag trodde att jag skulle göra och alla novellerna håller en jämn och hög nivå. Även om jag kände att jag behövde en liten paus mellan novellerna så kunde jag samtidigt inte lägga ifrån mig den och började på nästa novell ett par minuter efter att jag läst ut en. 

Inga kommentarer: