tisdag 14 december 2021

Jane Austen's Table

 


Det finns en hel uppsjö av böcker som knyter an till Jane Austens (1775-1817) författarskap och böcker, och jag har ibland svårt att motstå dem (plus allt annat som finns i prylväg). Mitt senaste inköp är Jane Austen’s Table av Robert Tuesley Anderson, som innehåller både recept och fakta om vad man åt på hennes tid och vad som äts i böckerna. Jag har provat några av recepten, två currygrytor (en vegetarisk och en med kyckling) och shortcakes smaksatta med apelsin (eller mandarin jag ska vara ärlig och formade på annat sätt den traditionella runda formen). Alla recepten har varit bra, även om det troligen är shortcakes som jag kommer att göra flest gånger. Det kan vara lite problematiskt att laga recept från engelska kokböcker eftersom de har andra måttenheter, men i den här boken att allt angivet i gram, milliliter och tesked/matsked. Dessutom är temperaturerna angivna i celsius och inte det märkliga gasmark. Över lag så är boken betydligt bättre och mer intressant än jag trodde och jag kommer antagligen att testa fler recept framöver.


Inga kommentarer: