måndag 10 januari 2022

Övertalning

När Anne Elliot var 19 år förälskade hon sig i Frederick Wentworth, men hon var tvungen att slå upp förlovningen då hennes familj motsatte sig äktenskapet. När de sju år senare möts igen är Anne fortfarande ogift och har blivit den i familjen som ingen riktigt bryr sig om och den som förväntas ta hand om alla andra. Frederick har under tiden gjort karriär i flottan under napoleonkrigen, samlat på sig en förmögenhet, vilket gör att hans anseende har ökat i familjens ögon. När de två lär känna varandra igen behöver de övervinna det som drev dem isär tidigare.

Det här är andra gången som jag läser Jane Austens Övertalning, som gavs ut postumt av hennes bror. Det är många år sedan jag läste den första gången och kommer inte ihåg så mycket av läsningen annat än att det var en gammal, sliten utgåva som jag lånade på biblioteket. Den här gången har jag läst ny översättningen av Maria Ekman som kom 2013 med ett efterord av Amanda Svensson, och som det verkar som att jag köpte bokrean 2015. Den här gången blev det en alldeles fantastisk läsupplevelse där jag i princip läste hela boken på en dag för att jag inte kunde lägga ifrån mig den och den har seglat upp som en av mina favoriter bland Austens böcker (för att vara ärlig så gillar jag alla böckerna utom Emma). Jag gillar att Anne Elliot är lite äldre än huvudrollsinnehavarna i de andra böckerna och att hon är mognare och mer eftertänksam. Det här ett riktigt mästerverk visar på hur skarp Austens penna var när hon iakttog sin samtid. Det enda negativa är att genom att börja året med en så här bra bok är att jag redan nu vet att majoriteten av de böcker som jag kommer att läsa under resten av året kommer att vara sämre.


Inga kommentarer: