lördag 26 mars 2022

En vänskap

 

När Elisa är 14 år flyttar hon från Biella, där hon är uppvuxen, till T för att bo med sin pappa (vilket inte är hennes val). I T lär hon känna Beatrice, som redan som barn beter sig som den stjärna som en dag kommer att bli. Även om de två är varandras totala motsatser och så finner de varandra och blir under några år oskiljaktiga. Tretton år efter att de gick skilda vägar är Beatrice en superstjärna som är känd i hela världen och som har skapat sig en karriär genom bloggar och sociala medier. Elisa däremot är en kvinna som fortfarande är anonym och som inte är intresserad av sociala medier och pratar aldrig om sin gamla vän.
 
En vänskap är den fjärde romanen från den italienska författaren Silvia Avallone, som genom åren har blivit en av mina absoluta favoritförfattare och en av de vars böcker jag köper direkt när de släpps eftersom jag vill äga den. Den här boken köpte jag dagen innan jag tog tåget till Littfest i Umeå och började läsa den direkt (fast det blev inte så mycket läst när jag var där pga orkade ingenting på kvällarna) och fick den signerad av Avallone efter hennes samtal med Annika Norlin. Sedan ägnade jag tågresan hem och ett par kvällar åt att läsa den här helt fantastiska boken, som jag både ville sträckläsa och inte ville att den skulle ta slut. Det är en berättelse om den vänskap som man har i ungdomen och i vanlig ordning tar Avallone även upp klassaspekter, skillnaden mellan fattiga och rika och hur viktig vänskapsrelationerna man har när man står på gränsen till vuxenlivet är. Det här är definitivt en av årets bästa böcker (även om året hittills har börjat med flera väldigt bra böcker).

1 kommentar:

Monika sa...

Jag har läst två böcker av henne, Stål och Marina Bellazza, och jag tyckte väldigt olika om dem. Egentligen vill jag läsa mer av henne, men känner lite att jag inte vet vilken av böckerna som är... mer hon. Har du läst båda dessa? I så fall, vilken av dem är En vänskap mer lik 🙂