onsdag 27 april 2022

Drottningen av önsketänkande

 

När Lewis Harley strax efter att ha fyllt fyrtio får han en hjärtattack och bestämmer sig för att lämna det stressiga livet i storstaden för att uppfylla sin dröm om en antikvitetsaffär tillsammans med sin fru Charlotte. Bonnie Brookland jobbar kvar i antikvitetsaffären som en gång drevs av hennes pappa och hans kompanjon, och som nu drivs av kompanjonens otrevlige son, tills hon en dag får sparken. När Bonnie stiger in i Lewis affär känner hon sig hemma där och när de börjar arbeta tillsammans upptäcker de snart att de dras till varandra. Det visar sig att de båda har fler problem i sina relationer än de vill erkänna och de har båda även hemligheter med sig som inte går att dölja längre.
 
Drottningen av önsketänkande är den andra boken som jag läser av den brittiska författaren Milly Johnson, och i likhet med den förra boken Tebutiken på hörnet är det en ganska typisk feelgoodberättelse. Det är en bok som ger en trevlig underhållning för stunden, men som inte kommer att stanna kvar särskilt länge. Det hör till den här typen av böcker att det är ganska lätt att förutse, men den här berättelsen är lite väl för förutsägbar för min smak. Dessutom tycker jag att slutet kommer lite väl abrupt och det känns nästan som att på att just ja, nu har jag bara ett par sidor på mig att knyta ihop allt.

Inga kommentarer: