fredag 20 maj 2022

The Storyteller

 

Dave Grohl är en av vår tids största rockstjärnor som har gjort avtryck i musikhistorien, framför allt genom det ikoniska bandet Nirvana, men även med Foo Fighters. Nu har han skrivit en självbiografi om sitt liv, som går från den enkla uppväxten i Springfield, Virginia till den rockstjärna han är idag som säljer ut stora arenor över hela världen. Vi möta den magra, nördiga pojken som upptäckte punkmusiken och den unge mannen som börjar spela i band och som turnerar i trånga bussar där de lever på några få dollar om dagen. Det stora genombrottet kom när Grohl började i Nirvana tillsammans med Kurt Cobain och Krist Novoselic och de släppte gruppens andra album, Nevermind, ett album som är en klassiker. Även om tiden i Nirvana har en stor betydelse både för Grohl och musikhistorien, då är det ändå en väldigt kort tid av hans liv. Vi får även möta familjefadern som lever för sina döttrar.
 
Även om jag köpte The Storyteller när den var ganska nyutkommen och började läsa den, så blev det inte av att jag läste ut den. När jag nyligen läste att boken finns som ljudbok inläst av författaren själv, så gav jag den en chans då jag ändå hade en provperiod hos Storytel, även om jag inte är något fan av ljudböcker. Det visade sig snabbt att Grohl är den perfekta inläsaren för den här boken och det har var en fröjd att lyssna på den under mina långa (och förvirrade) promenader i både Malmö och Stockholm.

Inga kommentarer: