söndag 10 juli 2022

Dynamitgummor: Pangkvinnor som fått Nobelpris

 

För några år sedan lånade jag boken Drottningsylt om Sveriges drottningar genom historien av författaren och komikern Josefin Johansson, med roliga och träffande illustrationer av Jonna Björnstjerna och tyckte att den var helt underbar. När jag nyligen var på biblioteket så såg jag att duon även har gjort en bok om de kvinnor som har fått Nobelpriset, Dynamitgummor: Pangkvinnor som fått Nobelpris, och som var skyltad på en hylla så kunde jag inte låta bli att låna hem den.
 
Under de första 120 åren av Nobelprisets historia 57 kvinnor fått priset i de olika kategorierna och i den här boken får vi möta dem alla, plus några bubblare som aldrig fick priset (även om de troligen borde ha fått det). Jag kan erkänna att jag inte har hört talas om majoriteten av kvinnorna, men det har varit trevligt att lära mig mer om dem. Dessutom så är det tydligt att de flesta av pristagarna har fått kämpa hårt för att bli tagna på allvar eftersom de är just kvinnor. Jag hoppas att det är en bok som kan inspirera unga tjejer till att våga satsa på sina drömmar.

Inga kommentarer: