måndag 10 april 2023

Häng City

 

Efter att snabbmatsrestaurangen som öppnade bredvid Systembolaget valde namnet Mat City har en del av ortens ungdomar lägga till ”city” efter allt möjligt, som att vindstilla kvällar blir Mygg City och dungen bakom vårdcentralen är Häng City. Sommaren efter sexan har precis börjat och det är en sommar helt utan krav och vuxen närvaro. Tre unga killar ägnar sommaren åt att åka skatebord, cykla, äta chips, dricka läsk, röka och snusa, både i kojan i Häng City och i stugan. Samtidigt drabbas ett villakvarter i Luleå av ett fruktansvärt brott.
 
Häng City är den svenske författaren Mikael Yvesands väldigt omtalade och hyllade debutroman som nyligen vann Borås tidnings debutantpris. Det är berättelse som suger in mig och som jag har svårt att lägga ifrån mig trots att det egentligen inte händer särskilt mycket i boken. Det är en berättelse om att vara på väg att växa upp och den starka vänskapen som man har i den åldern. Det här är den andra boken som vi läser i min bokklubb och det ska bli intressant att diskutera den med de andra. Även om jag är några år äldre än bokens karaktärer, så känner jag igen mycket från att växa upp på 1990-talet (boken utspelar sig 1999).

Inga kommentarer: