onsdag 19 april 2023

Svindlande höjder

När mr Earnshaw en dag kommer hem från Liverpool med hittebarnet Heathcliff kommer det att påverka hela familjens liv. Heathcliff har svårt att hitta sin plats i sin nya familj och slits mellan hatet för sin fosterbror Hindley och kärleken till fostersystern Cathy. När Heathcliff lämnar familjen under några år dör mr Earnshaw och Cathy gifter sig med en barndomsvän blir hämnd Heathcliffs enda mål i livet.
 
Det här är den andra gången som jag läser Emily Brontës klassiker (och enda roman) Svindlande höjder och som jag minns det var jag inte särskilt förtjust i boken förra gången. Anledningen till att jag läser om boken är att jag har gått med i en bokcirkel där vi ska läsa klassiker och det här är den första boken vi läser. Jag vet att det är en klassiker som många älskar, men även om jag inte tycker att den är lika tråkig som jag minns den, så tycker jag fortfarande inte att den är särskilt bra. Det händer egentligen inte särskilt mycket och alla karaktärer mår dåligt, både fysiskt och psykiskt, och är väldigt dramatiska. Jag har också lite svårt för berättargreppet att allt berättas genom hushållerskan. Det ska mycket till för att jag ska läsa boken en tredje gång.

 

Inga kommentarer: