tisdag 4 juli 2023

Främlingen

Mersault är en vanlig man som lever ett normalt vardagsliv när han en dag av en slump råkar döda en människa. När han ställs inför rätta vänds alla hans tidigare handlingar mot honom, särskilt hans beteende kring mammans död och begravning, vilket gör att han betraktas som känslolös. Mersault själv upplever allt med en likgiltighet och betraktar det som händer honom på avstånd.
 
Främlingen är en av de mest kända böckerna från den fransk-algeriske författaren och nobelpristagaren Albert Camus och det är en riktig klassiker som alltid är aktuell. Det är också en berättelse om skuld, rättvisa och om att hantera en situation där man inte vet vad som pågår. Det här är andra gången som jag läser Främlingen och jag trodde att jag kom ihåg handlingen bättre att jag tydligen gjorde, vilket kan bero på att det var 23 år sedan jag läste den förra gången. Jag var övertygad om att mordet skedde tidigt i boken och att det var med kniv på en ödslig landsväg, men kan ha blandat ihop det med en annan bok. Det ska i alla fall bli intressant att diskutera boken med min bokklubb snart.

 

Inga kommentarer: