onsdag 13 september 2023

Daisy Darker

 

Det har gått ett decennium sedan familjen Darker senast var samlade. När farmor bjuder in hela familjen för att fira sin 80-årsdag hemma hos sig på Seaglass, ett gammalt stenhus som ligger på en egen ö utanför Cornwalls kust, dyker alla upp. När tidvattnet stiger och en storm drar in blir de helt isolerade från omvärlden. Det dröjer inte innan det blir uppenbart att alla i familjen bär på hemligheter och när en familjemedlem hittas död vid midnatt är det uppenbart att det finns en mördare bland dem. För att kunna ta reda på vem det är tvingas familjen gräva i sitt mörka förflutna.
 
Daisy Darker av den brittiska författaren Alice Fenney är en bok som jag redan var nyfiken på när den dök upp i min brevlåda som en överraskning från Modernista. Boken har beskrivits som en klassisk pusseldeckare i Agatha Christies stil, och det är en passande beskrivning. Det här är en bok som verkligen levde upp till mina höga förväntningar och det den bästa deckare som jag läst på länge. Berättelsen är extremt välskriven och även om vändningarna kommer i parti och minut, så blir det aldrig för mycket. Ett par saker klarade jag av att klura ut innan de avslöjades, men det mesta såg jag verkligen inte komma. Jag är glad att jag läste boken i min trygga lägenhet en ljus helg och inte en mörk, blåsig kväll i en ödslig stuga.
 
Modernista skickade boken

Inga kommentarer: