måndag 15 januari 2024

Systrarna

 

När de tre mytomspunna systrarna Mikkola, Ina, Evelyn och Anastasia, flyttar in i Jonas kvarter kommer allt att förändras. Även fast systrarna är födda i Sverige så pratar de engelska med varandra, de är också väldigt olika varandra. Under de kommande 30 åren kommer Jonas och systrarnas liv att vävas samman genom olika händelser och tillfälligheter och Jonas fascination för dem mattas inte av med åren och han förstår gradvis att systrarna är kopplade till hans familj, framförallt till pappans förflutna.
 
Systrarna är den senaste romanen från den hyllade svenska författaren Jonas Hassen Khemiri, och det är också hans första roman sedan 2018. När boken släpptes i höstas var jag först väldigt sugen på att läsa den eftersom Khemiri är en av mina favoritförfattare, men när jag insåg att det är en riktig tegelsten på 720 sidor kom jag av mig trots att alla verkade gilla den. När jag senare gick med i Bookie.nu och fick 2 gratis böcker beställde jag ändå boken och under jul- och nyårsledigheten började läsa den (sittandes i soffan eller fåtöljen med en kudde som stöd). När jag började läsa boken tyckte jag inledningsvis att den var lite seg, men det dröjde inte länge innan jag drogs in i berättelsen där han väver ihop en version av sitt eget liv med de tre systrarnas. Eftersom jag är jämnårig med Khemiri (det skiljer 3 veckor mellan oss) så blir det också en hel del igenkänning från min uppväxt. Vanligtvis brukar jag tycka att böcker på över 700 sidor är alldeles för tjocka och borde kunna kapas rejält, men faktiskt inte den här gången. Jag har läst flera av Khemiris böcker och det här är definitivt hans bästa roman hittills och det är ett riktigt mästerverk.

Inga kommentarer: