fredag 23 september 2011

Svart himmel

Svart himmel är Arnaldur Indridassons åttonde bok på svenska och enligt omslagstexeten den tredje boken i kvartett tillsammans med de tidigare delarna Frostnätter och Mörka strömmar. När jag läste att boken är en del av en kvartett så tänkte jag "Va, det har jag inte märkt av när jag läst". När jag började tänka på vad som är den röda tråden i så är det enda jag kan komma på att det är inte är gruppen som lösen fallen utan att man följer en polis per bok. I Frostnätter var det Erlendur, i Mörka strömmar var det Elínborg och i Svart himmel är det Sigurdur Óli som är huvudkaraktär.
Det stora mysteriet i den här boken och den förra är var är Erlendur och kommer han tillbaka. I förra boken var han borta, på semester i sina barndomstrakter fick vi veta i förbifarten. Varken Elínborg eller Sigurdur Óli vet när Erlendur är tänkt att komma tillbaka från sin semester och börjar bli lite fundersamma när hans barn och flickvän börjar höra av sig och undrar vart han är och när han kommer tillbaka. Jag hoppas verkligen att Erlendur kommer tillbaka i nästa bok för jag saknar honom.
När jag läser Svart himmel så får jag känslan av att den utspelar sig parallellt med den förra boken Mörka strömmar, till exempel så har Erlendur varit borta lika länge i båda böckerna. Boken börjar med att en kvinna som anklagas för utpressning bli misshandlad i lägenhet samtidigt som polisen kommer dit och allt tyder på att det är en torped som varit där för att driva in en skuld. Samtidigt som Sigurdur Óli utreder mordet på kvinnan så blir han kontaktad av den nergångne alkoholisten Andrés som försöker berätta något för honom och ger ledtrådar till något som hände för länge sedan.
Som vanligt när det gäller Arnaldur Indridasson så är Svart himmel en bra och välskriven deckare, även om den inte är hans bästa. Jag har alltid haft lite svårt för boken huvudkaraktär Sigurdur Óli som är en ganska osympatisk och arrogant person och så känner jag även under större delen av den här boken. Även om Svart himmel är Arndalur Indridassons bästa bok så är den ändå bland det bästa som kommer att ges ut i deckargenren i år.

Inga kommentarer: