söndag 2 september 2012

Stughelg

I fredags smet jag lite tidigare från jobbet för att hinna med tåget till stugan där jag planerade att ha en lugn och skön helg tillsammans med föräldrarna. En av de fina dagarna under den här märkliga sommar råkade infalla igår, vilket passade utmärkt för en tur i skogen för att se om det finns några svampar.

Vid kanten av en myr hittade jag en bra vinkel på Åreskutan som tornar upp sig över bygden. Frågan är om de sista snöfläckarna hinner försvinna innan vintern är här igen.

 Här uppe i norr så är det inte något bra svampår, men jag och mamma lyckades i alla fall några svampar som räckte till varsin smörgås med en underbart god svampstuvning. Det kändes som att svamparna är sena i år, visserligen hittade vi en del ganska stora kantareller så fanns det bara några små och icke maskätna fårtickor (vanligtvis är de många, stora och maskätna). Eftersom älgjakten börjar imorgon så bör man vara väldigt försiktig i skogen ett tag framöver.

Jag funderade på om jag verkligen skulle våga åka till stugan en helg med bara en bok i packningen (trots att jag visste på förhand att jag inte skulle hinna läsa ut den) eller om jag skulle packa en reservbok. Lösningen blev att jag kunde hämta upp två nya böcker (Emma Hambergs Rosengädda nästa och Leena Lehtolainens Var är alla flickor nu?) på biblioteket på väg till tåget. Mycket riktigt så hann jag inte läsa ut den bok jag hade med mig.

Inga kommentarer: