tisdag 23 december 2014

Nätternas gräs

Den åldrande författaren Jean vandrar omkring i Paris med en gammal svart anteckningsbok och med hjälp av den minns han en romans som han hade för många år sedan hade med den mystiska Dannie. Han vandrar genom Paris både i nutid och genom sina minnen, hela tiden med den fyllda anteckningsboken som hjälper honom att minnas både platser och personer.


Nätternas gräs är den tredje boken som jag lyssnar på som Radioföljetång på P1 och det är även min första bekantskap med årets nobelpristagare i litteratur Patrick Modiano. Jag vet inte vad det beror på, men det kändes aldrig som att jag kom in i boken och att inläsningen gick in genom ena örat och ut genom det andra, vilket gjorde det svårt att komma ihåg vad som hände (eller så hände det inte så mycket). Jag tror inte att jag kommer att läsa något mer av Modiano.  

Inga kommentarer: