lördag 11 april 2015

Än skyddar natten

En oktobernatt 1935 träffas två tyska män vid Sigurdsristningen i Mälardalen och bara en av dem kommer levande därifrån. Snart anländer både den svenska statspolisen och höga tjänstemän från Tyska legationen, som kräver att mordet utreds med högsta prioritet. Den som får hand om fallet är den duktige och egensinnige kommissarien Carl Hell, som åter assisteras av den skarpsynta polissystern Maria Gustavsson. Tillsammans försöker de komma till botten med vad som hänt samtidigt som de försöker behålla kontrollen över utredningen trots korrupta poliser och påtryckningar från olika håll samtidigt som de försöker hindra att fler faller offer. Då det är en tid då moraliska gränser brutits ner så verkar det mest finnas förlorare och fortfarande några som tycker att blod är tjockare än vatten.

Än skyddar natten är Anna Lihammers andra bok om kommissarien Carl Hell och polissystern Maria Gustavsson, den första boken, Medanmörkret faller, utsågs till förra årets bästa deckardebut. Jag tyckte mycket om Medan mörkret faller och har längtat efter uppföljaren ända sedan jag läste den, något som gjort att mina förväntningar på Än skyddar natten blivit rejält uppskruvade, vilket kan leda till besvikelse. Dock inte den här gången då boken är nästan bättre än jag trodde att den skulle vara. Det är en historia som känns trovärdig och som håller hela vägen utan att det spårar ut. Jag gillar även samspelet mellan de två huvudkaraktärerna och hur de kompletterar varandra i jakten på sanningen. Nu har jag redan börjat längta efter en tredje bok.


Historiska Media skickade boken

Inga kommentarer: