måndag 6 juli 2015

Tematrio - Havet

Efter en veckas uppehåll är nu Lyran tillbaka en ny tematrio och den här gången handlar det om havet.

Dikter av Harry Martinson – Martinson var en naturskildrare av rang och han diktade även en hel del om havet, vilket till viss del kan bero på att han gick till sjöss en kort period i sin ungdom.

Livbåten av Charlotte Rogan – när en oceanångare förliser på Atlanten så tvingas 39 människor göra sitt bästa för att överleva i en liten livbåt mitt ute på havet.


Fyren mellan haven av M. L. Stedman – berättelsen om ett ungt par som sköter en fyr på en ödsligt belag ö ute i havet och vars liv tar en annan vändning när ett litet barn flyter i land.

7 kommentarer:

Boklysten sa...

Livbåten hade jag i min trio också och Fyren mellan haven skulle jag vilja läsa.

Mrs Calloway sa...

Harry Martinsons dikter älskar jag! Steadman var väldigt gripande. Livbåten har jag inte läst

Sanna sa...

Livbåten var intressant, tycker jag

Mia Eggimann sa...

Den sistnämnda hade jag också med, Livbåten kanske vore något.

Lena sa...

Alla tre i din trio vill jag läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Harry Martinsson var intressant val.

Monika sa...

Fyren mellan haven har jag kikat på tidigare, men har inte riktigt bestämt mig för om jag ska läsa eller ej.