onsdag 30 december 2015

Ängels lek

När David Martín blir föräldralös så får han jobb som alltiallo på tidningen där hans pappa arbetat som nattvakt. Efter ett tag får han börja tidningens följetång, vilket leder till att han får kontrakt på att skriva bokserien De fördömdas stad, om 1920-talets Barcelonas mörkare sidor, under pseudonym. Kontraktet visade sig snart vara ett slavkontrakt som gör att David håller på att arbeta ihjäl sig. Plötsligt en dag så stiger en man som påstår sig vara förläggare fram ur skuggorna med ett märkligt erbjudande om att skriva en bok åt honom som ska vara av ett slag som världen inte skådat tidigare. Han kommer att få en stor summa pengar för boken, men allt har ett pris och snart befinner sig David i en mardrömslik labyrint som han inte hittar ut ur.


Även om Ängelns lek är Carlos Ruiz Zafóns andra bok om De bortglömda böckernas gravkammare, så utspelar sig den här före den förra boken Vindens skugga och handlar till viss del om samma personer. Jag älskade Vindens skugga när jag läste den i somras, men den här gången är jag inte lika förtjust. Det är mycket som är bra med boken, men historien blir i snårigaste laget på slutet och jag fick svårt att hänga med i handlingen. Den tredje boken Himlens fånge ligger och väntar här hemma och jag kommer definitivt att läsa den snart.

1 kommentar:

Lena sa...

Har planerat att läsa Vindens skugga under 2016. Har hört så mycket gott om böckerna.