söndag 20 december 2015

Julenkät anno 2015

Det är ju alltid roligt med enkäter och så här lagom till jul så har Lottens Bokblogg knåpat ihop en julenkät.

Finns det någon speciell bok du önskar dig? Eller är du en sådan person som har en lång lista på böcker? Vilken står i så fall överst på listan? Och i vilket format önskar du få boken?
Eftersom min släkt de senaste åren haft ett julklappslotteri där man bara behöver köpa julklapp till en vuxen (barnen är inte med) och tanken är det att det ska vara hemligt vem man får så det är ingen större idé att önska sig något. Dock kan det hända att jag önskat mig ett par böcker av mig själv, som Att hela de levande av Maylis de Kerangal och De sista vittnena av Svetlana Aleksijevitj.

Finns det något annat bok/läsrelaterat som du önskar dig?
Möjligtvis lite mer lästid

Nu är det här innan jul och man vet ju aldrig vem som läser bloggen – men finns det någon bok du kommer att ge bort i år? Eller finns det någon du skulle vilja tipsa om?
Båda mina systerdöttrar (som förövrigt inte kan läsa än) kommer att få varsin bok, sexåringen kommer att få en bok om Lasse-Majas detektivbyrå och tvååringen en bilder bok med pirater.

Har du planerat din julläsning, eller får det bli som det kommer?
Det finns en hög med böcker här hemma som jag tänker läsa i jul, men sedan återstår det att de om det blir så.

Det sägs att julen inte bara innebär läsande (vem sprider sådana rykten?) – vilken jultradition är viktigast för dig? Eller är det skönast att inte följa några traditioner alls?
Den trevligaste traditionen som min familj har är när vi på juldagen hasar omkring i pyjamas (eller valfritt mysigt klädesplagg) och äter julbrunch bestående av resterna från juldagen och bara har det lugnt och skönt.

Knäck, kola, ischoklad, mintkyssar, skumtomtar… – är det något julgodis som du inte kan motstå?
Jag har generellt svårt att motstå godis, men just på julen så äter jag inte så mycket godis. Mest brukar det bli en del choklad, även om jag just i år verkar ha utvecklat en svaghet för skumtomtar.

Har ni gran eller skippar ni det? Plast eller äkta vara?
Nu har jag inte kommit fram till stadiet att jag börjat med egen gran i mitt (vuxna) hem, men skulle jag skaffa en gran så skulle den vara äkta.

Finns det något som du gärna gör under julen som du ser extra mycket fram mot?

Jag ser fram emot att få läsa, äta gott och få några dagars extra ledighet. 

1 kommentar:

Lotten sa...

Kul att läsa dina svar :-) Jag gillar också juldagen, vi äter helt och hållet julmat till lunch då. Om jag trodde det hade effekt skulle jag också skriva lästid på önskelistan :-)