lördag 3 december 2016

Bästa vinterboken

I den här veckans bästautmaning frågar Lyran efter våran bästa vinterbok. Jag personligen tycker om böcker som utspelar sig på vintern, gärna i Norrland, eftersom det känns hemtamt eftersom jag bor i en del av landet där det är vinter en stor del av året. Den första bok som jag kom att tänka på är Trollvinter av Tove Jansson, där Mumintrollet för första gången upplever vintern. Mumintroll går och lägger sig i november (med en rejäl portion granbarrsgryta i magen om jag inte missminner mig) och går i dvala fram till april, men ett år vaknar Mumintrollet i januari och när han inte kan somna om går han ut upptäcker vintern och snön för första gången. Eftersom resten av familjen fortfarande sover får han sällskap av Lilla My, Too-ticki, Hemulen och Mårran.

9 kommentarer:

Boklysten sa...

Jag har läst några böcker om Mumintrollen för länghe sedan, men den där har jag nog missat. Kanske vore dags att återknyta bekanskapet med Mumintrollena.

Hanneles bokparadis sa...

ååå, den minns jag inte om jag läst.

Lena sa...

Har läst flera Mumin-bölcker, men inte just denna. Den passar säkert toppenbra att läsa så här års.

Åsa sa...

Låter som en mysig vinterbok. :)

Lyrans Noblesser sa...

En härlig vinterbok, kanske t o m mitt val.

Robert W sa...

Den har jag inte läst, men jag har faktiskt sett den som tecknad film när barnen var små.

Monika (syrlig.se) sa...

Trollvinter är en fantastisk vinterbok. Jag funderade på den, men fastnade till slut för ett annat val.

Helena sa...

Minns historien du berättar om, men tror inte att jag läst boken? Kanske film?

Klimakteriehäxan sa...

Jag var också inne på Trollvinter men valde en annan!