tisdag 29 augusti 2017

Nya Norrland

I sin nya serieroman Nya Norrland berättar serietecknaren Mats Jonsson om klyftan mellan stad och landsbygd som växer sig allt större. Jonsson utgår från Bollstabruk, som när han växte upp var en sågverksort med 3600 invånare, full sysselsättning och ett rikt affärsliv. Fyrtio år senare går Mats Jonsson omkring i en helt förvandlad ort där husen är förfallna, affärerna har stängt och hälften av invånarna har flyttat. Detta trots att sågverket är ett av de största i Europa och omsätter en miljard om året. Nu för tiden bor Mats i Stockholm med fru och barn i en dyr bostadsrätt som möjliggjorts genom en lyckad bostadskarriär på Stockholms allt dyrare bostadsmarknad. Han berättar både om tillvaron på det trendkänsliga Telefonplan och är på jakt efter en strimma hopp för Bollstabruk genom att prata med nationalekonomer, gamla klasskamrater, ortens eldsjälar, politiker, ungdomar och de nyanlända som kommit de senaste åren. Även om jag aldrig flyttade till Stockholm (som jag i likhet med många andra uppvuxna i Norrland drömde om som ung) känner jag igen mig i hur Norrland förändrats genom åren när allt fler samhällsfunktioner försvinner från de mindre orterna. Det här den första bok som jag läser av Mats Jonsson och jag är sugen på att läsa hans tidigare böcker så småningom. Det här är en viktig bok som berättar om vår samtid som jag hoppas att många läser och tar till sig.  


Galago och Ordfront skickade boken

Inga kommentarer: