måndag 21 augusti 2017

Tematrio - Mörker

Nu när hösten börjar närma sig (även om det rent vädermässigt känts som höst sedan slutet på juni) och skolorna drar igång så är Lyrans tematrio tillbaka efter sommaruppehållet och veckan tema är mörker;
Kanske känns det lite onödigt dystert att börja terminens tematrio med ett tema som mörker. Men det var det temat som kom för mig. Och det kan ju tolkas som mysigt mörker om man vill. Berätta alltså om tre böcker som innehåller mörker, i bokstavlig eller symbolisk form.

Den första boken som jag kom att tänka på var Ett eget liv av Hanya Yanagihara, där huvudkaraktären Jude levt ett liv med väldigt mycket mörker och smärta.


I novellsamlingen Berättelser om natten av Peter Høeg utspelar sig alla nio berättelserna natten den 19 mars 1929 och alla handlar om kärleken och dess villkor på olika platser i världen.

Medan mörkret faller av Anna Lihammer utspelar sig 1934 när mörkret börjat falla över Europa när Hitler tagit makten i Tyskland och det är den första boken om den egensinnige polisen Carl Hell och polissyster Maria Gustavsson.

11 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

har just läst Ett lite liv. jag älskade den. Lihammer har jag också läst men inte Berättelser om natten

Hanneles bokparadis sa...

vilken passande trio!

Ugglanoboken sa...

Älskade också A Little Life - och visst är den väldigt mörk emellanåt.

Lena sa...

Har inte läst dessa, men de verkar onekligen intressanta.

Mia Eggimann sa...

Ett litet liv får man nog önska sig i julklapp.

Boklysten sa...

Medan mörkret faller är den enda jag läst av de här böckerna. Tack för tips om de andra två!

Robert W sa...

Vilket intressant grepp att låta nio berättelser utspela sig samma natt!

Sanna sa...

Jag läste Lihammer och tyckte den var OK, men lite väl mycket gottande i våld och hemska äckeldetaljer (det där med ljudet när man sågar i ett kranium - var det verkligen nödvändigt?) så jag fortsätter inte med den serien. Hoeg låter intressant!

Maria sa...

Berättelser om natten verkar intressant. Läste Lihammers första för något år sedan men fastnade inte, har inte blivit något mer av henne.

Åsa sa...

Tre olästa böcker för mig. Tack för tips! :)

Bokdamen sa...

Anna Lihammers böcker är väldigt mörka men bra serie!