lördag 30 september 2017

Butcher's Crossing

Det är 1870-talet och den unge Will Andrews har hoppat av sina studier på Harvards för att söka lyckan i väst. Han drivs av en längtan efter vidderna, den öppna himlen och efter sådant som man inte kan lära sig i böcker. Will hamnar mitt i ingenstans i Kansas, i staden Butcher’s Crossing som inte är mer än en gata. Där träffar han pälsjägare som berättar om de stora buffelhjordarna vars pälsar kommer ge dem garanterad rikedom. En expedition sätts ihop och Will satsar sina besparingar för att finansiera äventyret och tillsammans med tre andra män ger han sig av för att trotsa både hetta och kyla.


Butcher’s Crossing av John Williams är en bok som jag varit sugen på att läsa sedan den kom på svenska för några år sedan, men det har inte blivit av förrän nu. Det är en helt fantastisk berättelse som tog tag i mig från den första meningen till den sista. Det känns verkligen som att jag är där på slätten och törstar i jakten på en vattenkälla och känner krutröken under jakten. Tyvärr känns det även som jag är där under en väldigt detaljerad beskriven slaktscen, en scen som gjorde mig lätt illamående för att vara ärlig. Jag var även väldigt förtjust i den förra boken som jag läste av Williams, Stoner, och ser nu fram emot att läsa även den tredje översatta boken Augustus. Williams skrev endast fyra romaner och är en författare som fått en ny karriär postumt.

Inga kommentarer: