fredag 15 september 2017

Lent kändes regnets fall mot min hand medan barnen brann i Berlin

Yvonne Hirdmans nya bok Lent kändes regnets fall mot min hand medan barnen brann i Berlin handlar om våren 1945 när andra världskriget går mot sitt slut. För att vara exakt handlar det om 1 april till 9 maj 1945. Det är en period som skildrats otaliga gånger, men Hirdman har hittat ett annat sätt att närma sig ämnet på, genom att läsa det som stod i Dagens Nyheter under dessa veckor. Det skildrar ett Europa som drömmer om fred efter att ha blivit sönderbombat och man följer noga utveckling i Berlin och situationen i de ockuperade grannländerna Norge och Danmark i väntan på slutet. Det handlar också om det vardagliga, som till exempel tips matlagning i tider av ransoneringar på både mat och gas.

Lent kändes regnets fall mot min hand medan barnen brann i Berlin är en annorlunda berättelse om andra världskriget eftersom det till stor del handlar om det vardagliga och den enda källan är DN. Det är en intressant bok där författaren låter sin mamma vara bokens du som intensivt läser tidningen, medan hon själv är ett barn som leker i bakgrunden. Även om jag känt till Hirdmans arbete i många och läste en del av hennes verk som kurslitteratur på högskolan, så är det här den första av hennes böcker som jag läser.


Ordfront skickade boken

Inga kommentarer: