Det är
mitten av 1930-talet och på tåget Orientexpressen som går mellan Istanbul och
Paris samlas en brokig samling människor från olika delar av världen. Det är en
bland annat en rysk prinsessa, en svensk missionär, en engelsk guvernant, en
amerikansk privatdetektiv, en tysk kokerska, en italiensk bilförsäljare och en
skum amerikansk affärsman. Och så klart den belgiske detektiven med den yviga mustaschen,
Hercule Poirot. Efter att tåget lämnat Belgrad fastnar det i snön och på
morgonen upptäckts det att den amerikanske affärsmannen Ratchett blivit mördad
och det blir Poirots uppgift att lösa fallet. Allt tyder på att det är någon av
passagerarna som är mördaren, fast alla verkar även ha alibi.
Mordet på Orientexpressen är en av Agatha Christies mest kända
och klassiska deckare om den självgode och ganska arrogante detektiven Hercule
Poirot. En sak som gör att man kommer ihåg boken är den oväntade upplösningen
på mordgåtan. Det här är tredje gången som jag läser Mordet på Orientexpressen och gillar hur gåtan är uppbyggd med alla
karaktärer som vid en första anblick inte känner varandra sedan tidigare. En detalj
som störde mig den här gången var att Poirot pekar ut den mördade Ratchett som kidnappare
och barnamördare på väldigt lösa grunder (fyra ord på en bränd papperslapp). En
annan detalj som står ut i dag är att berättelse börjar i Aleppo i Syrien och går
via Bagdad, två städer som inga turister åker till längre. Även om vissa delar
av berättelsen har åldrats under decennierna så är det fortfarande en bra
deckare som definitivt är läsvärd än.
I dagarna har
en ny filmatisering av boken biopremiär i regi av Kenneth Branagh, som även spelar
Poirot, och som har en imponerande rollista med en rad stora skådespelare som
Johnny Depp, Dame Judi Dench, Michelle Pfeiffer, Willem Dafoe och Olivia Coleman.
Jag kommer inte att se filmen på bio, utan väntar tills den kommer på Netflix.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar