torsdag 9 november 2017

Stanna hos mig

Yejide och Akin träffades när Yeijde fortfarande gick på universitet och det var kärlek vid första ögonkastet. Nu har de varit gifta i fyra år och det enda som saknas i deras liv är ett barn och släkten blir att mer bestämd om att det är dags att skaffa ett barn. Yejide gör allt hon kan för att bli gravid, hon ber om mirakel, besöker läkare och beger sig i väg på en ceremoniell pilgrimsfärd. Familjens lösning på problemet är att Akin borde ta sig en andra hustru som kan ge honom barn.

Stanna hos mig är den väldigt starka debuten från den nigerianska författaren Ayòbámi Adébáyò och boken nominerades tidigare i år till det engelska priset Baileys Women’s Prize for Fiction. Till en början trodde jag att det var en historia om polygama äktenskap, men det visar sig snart att det finns många fler dimensioner till berättelsen och nya detaljer avslöjas allt eftersom. Det är en berättelse om kärlek, hur längtan efter barn kan göra ett äktenskap skört och hur en familj kan falla sönder. Romanen handlar även om hur de gamla traditionerna möter den moderna världen med dess nya värderingar. Allt detta utspelar sig med det politiskt oroliga Nigeria under 1980-talet som bakgrund. Stanna hos mig är en oerhört stark berättelse som jag verkligen rekommenderar. Jag ser även fram emot att läsa mer av Adébáyò i framtiden.


Piratförlaget skickade boken 

1 kommentar:

Annette sa...

Den här boken vill jag också läsa. Tack för påminnelsen, nu måste jag omprioritera i läsordningen.