tisdag 19 juni 2018

Veckoutmaning: Mina ryska favoriter


Den här veckan handlar det om Ryssland hos Kulturkollo och veckans utmaning lyder,
Utmaningen är kort och gott: Vad tänker du på när du tänker på Ryssland? Dela med dig av dina tankar, böcker, bilder, musik eller annat!

Även om det finns mycket negativt att säga om dagens Ryssland, så är det ändå ett land med mycket kultur och ett land som jag tycker är fascinerande. Jag har inte läst så många ryska författare, lite Fjodor Dostojevskij och Anna Achmatova, men mest Leo Tolstoj och älskar både Anna Karenina och Krig och fred. Dock har jag inte läst något av Alexandr Pusjkin, som anses vara den främste ryska författaren av ryssarna.

I september kommer jag att göra min andra resa till Ryssland och kommer att besöka St Petersburg och Moskva och kommer att åka tåg mellan städerna som Anna Karenina (fast jag har inga planer på att slänga mig framför tåget som hon gör i boken). Eftersom jag inte har lust att ta mig an ryska byråkratin på egen hand kommer jag att åka på en organiserad resa där det är mycket fokus på historia, kultur och konst. Jag tänker även försöka få till ett eget litet Tolstojtema på resan eftersom de böcker jag läst av honom har utspelat sig i båda städerna med många resor mellan dem. Förhoppningsvis kommer jag att ha tid att besöka i alla fall ett av de två Tolstojmuseerna som finns i Moskva (den eftermiddagen som jag kommer att ha mest tid till egna strövtåg är museerna stängda). Annars finns det annars ett Dostojevskijmuseum och ett Achmatovamuseum i St Petersburg som jag kan besöka.

2 kommentarer:

Anna sa...

Oj vilken spännande resa du har framför dig! Hoppas på mycket rapportering i sociala medier!

Boklysten sa...

Anna Karenina är en av mina favoriter!