torsdag 2 januari 2020

2019 - en lite nördigare sammanfattning

Det har blivit dags att sammanfatta 2019 års läsning på ett lite nördigare sätt med siffror. Det finns några saker som står ut när jag analyserar årets siffror, bland annat att jag gjorde ett nytt försök med ljudböcker och återigen konstaterade att det inte passar mig att lyssna på böcker. Antalet klassiker blev inte så imponerande i år och särskilt som att alla fem klassiker lästes under januari och februari. Det är fortfarande så att jag läser absolut mest på svenska och då helst nyutkomna böcker av kvinnliga författare. I år har jag läst böcker av författare från 18 olika länder, även om Sverige och engelsktalande länder (England, USA, Irland och Australien) dominerar. Efter att i flera år läst många böcker från Frankrike så känns det som att det är ett land som jag har tappat bort lite i år. Annars har jag hållit fast vid låta lusten styra läsningen och inte låsa fast mig vid att läsa enligt olika utmaningar.

Antal lästa böcker: 106
Antal lästa sidor enligt Goodreads: 31137
Antal pappersböcker: 77
Antal e-böcker: 27
Antal ljudböcker: 2
Antal böcker utgivna 2019: 73
Antal klassiker: 5
Antal deckare: 14
Antal faktaböcker: 15
Antal serier: 4
Antal poesi: 1
Antal kvinnliga författare: 82
Antal manliga författare: 23
Antal kvinnlig och manlig författare: 1
Antal böcker lästa på svenska: 102
Antal böcker lästa på engelska: 4
Antal böcker lästa på originalspråk: 42
Antal recensionsex: 17

Antal länder: 18
Sverige 39
England 19
USA 14
Norge 5
Island 5
Italien 4
Nigeria 3
Frankrike 3
Danmark 2
Kuba 2
Irland 2
Australien 2
Chile 1
Ryssland 1
Singapore 1
Cypern 1
Sydkorea 1
Finland 1

Inga kommentarer: