måndag 13 januari 2020

Min syster, seriemördaren


När Korede från ett telefonsamtal från sin lillasyster Ayoola vet hon vad det är som väntar, blekmedel, gummihandskar och ett kallt huvud. Det här är tredje gången som Korede måste städa upp efter systern då hon i självförsvar råkat döda en pojkvän. Definitionen för seriemördare är att man ska ha dödat tre personer. Korede vet att hon egentligen borde gå till polisen, men blod är tjockare än vatten och hon har alltid tagit hand om Ayoola. När Ayoola börjar dejta mannen som Korede varit förälskad i sedan den första gången hon träffade honom börjar hennes tålamod att tryta.

Min syster, seriemördaren är den nigerianska författaren Oyinkan Braithwaite första roman och det är en berättelse som skiljer sig från de flesta andra då man redan från början vet det är som är mördaren. Det är en berättelse om syskonkärlek och om att vilja skydda familjen och systern, även om omgivningen inte alltid ser och uppskattar det man gör för dem. Min syster, seriemördaren är en väldigt bra och underbar berättelse (trots ämnet) och jag rekommenderar den varmt. Jag kommer definitivt att läsa fler böcker av Oyinkan Braithwaite framöver.


Inga kommentarer: